Návod:
[Stáhnout RAR návod]
[Verze pro tisk]
XXX - Abeceda her - ve co potřebujete pro hry
Age of Wonders 2: The Wizard's Throne
1) Začiatok
Na začiatku hry máte iba vodcu (Merlina v campaign), príp. v niektorých hrách aj celé mesto s obranou.
Kede ide o ahovú stratégiu, Merlin a aj kadý vojak či jednotka má obmedzený pohyb na pohybové body
(The Unit's Movement Points), take snate sa efektívne vyui tieto pohybové body. Väčiu vzdialenos prejdete ak chodíte po chodníkoch, príp. ak budete ma vynájdené kúzlo ponáhlania Haste, alebo u hrdinoch ak majú vec so schopnosou Haste.
Ak máte mesto s velkou veou (Wizards Tower) a necháte v ňom vodcu
Merlina, dosah pôsobnosti kúzlenia ohraničený preruovanou čiarou vaej farby
(pri hre campaign je to modrá farba), sa zväčí a okolo kadého vaeho hrdinu
(Hero) bude tie toto pole.
Ak máte aspoň v jednom meste veu WIZARDS TOWER, tak kludne behajte a útočte po mape vodcom Merlinom a ak Vám ho zabijú, nič sa nedeje - na daží ah
(daws) oije, vstane z mŕtvych, vráti sa, teleportne sa do hlavného mesta s Wizads
Tower. Tento efekt nesmrtežnosti vodcu platí aj pre súperov a PC. Ak nemáte mesto s veou Wizards Tower a stratíte
Merlina, skončili ste (defeat) - game over !!! Na víazstvo stačí obsadi protivníkove mestá s Wizards Tower a zabi protivníkovho vodcu .
2) Ako na stavbu Wizards Tower
Ak máte mesto, ale bez Wizards Tower a stavba by trvala vežmi veža ahov, dá sa hra oklama týmto spôsobom :
- 1) Podmienkou je, aby bol v blízkosti tohto mesta (najbliie) vozíček na kožajniciach
"Production Resources Found".
- 2) Ak je stráený neutrálnymi bojovníkmi, skôr ako ich pôjdete pozabíja, treba da v tomto Vaom najbliom meste vyrába
(Structure Production Options), stava vetky lacné (nezaujímavé) budovy (max. 5).
- 3) Drahú (zaujímavú) budovu a Wizards Tower v tomto najbliom meste k vozíčeku na kožajniciach
"Production Resources Found" nedajte vyrába, aby hra ponúkla na výber tieto 2 budovy za dobytie vozíčeka na kožajniciach.
- 4) Nemusíte čaka na postavenie (build) týchto lacných 5 budov.
- 5) Teraz dobyte vozíček na kožajniciach "Production Resources
Found".
- 6) Po dobytí sa Vám zobrazí okno PRODUCTION RESOURCES FOUND You can complete one of the following productions at MENO
MESTA. A na výber je jedna z 2 budov. Kliknite na WIZARDS TOWER a máte túto veu v tomto 1 ahu - uetrili ste vežmi veža ahov na stavbu :-)
- 7) Ak chcete, môte teraz tých 5 budov, ktoré ste dali stava kludne zrui
(peniaze (gold) sa Vám vrátia) a da vyrába napr. vojakov apod. :-)
Pri kliknutí (najskôr pravé, potom žavé tlačítko na myi) na okraj
mesta, nie na skupinu chrániacu mesto, sa otvorí okno úplne vžavo s týmito 3 skupinami na výber :
- UNIT PRODUCTION OPTIONS (ikona tít a 2 meče ) - produkcia bojovníkov a
jednotiek, kde presýpacie hodiny znamenajú za kožko ahov bude k dispozícii daný bojovník a kôpka gold zobrazuje cenu jeho tréningu.
- STRUCTURE PRODUCTION (ikona kamennej klenby) - postavenie danej budovy v meste
(napr. Monastery - produces Priests & increases Mana).
- OTHER PRODUCTION OPTIONS (ikona mesta) - napr. zbúranie Raze :-(, plienenie
Loot, Produce Housing, Produce Merchandise, Migtate to atď. (ak chcete zmeni
mesto, majte v ňom hrdinu, aby potláčal vzburu v meste, lebo inak stratíte toto mesto a stane sa neutrálne).
3) Vlastnosti
Kadý bojovník (jednotka) má vo vlastnostiach (okno vpravo hore) tieto parametre :
- Vzhžad - u hrdinov je v pravom hornom rohu malé číslo, ktoré znamená level hrdinu (max.30) alebo u skúsených normálnych bojovníkov
medaila.
- Meno bojovníka alebo hrdinu (napr.Ham) a ikona ksichtu, ktorá hovorí o jeho nálade
(ak sa smeje, je to OK, ale ak je fialovo zamračený, hrozí nebezpečenstvo, e sa vzbúry a opustí tvoju skupinu :-(Party).
- Príslunos k druhu (napr. Halfling Priest, Human a pod.).
- Experience - dosiahnuté vybojované body/body na získanie vyieho levelu bojovníka (u hrdinoch max. experience 1170 = 30 level
Hero).
- Morálka - napr. High.
- Ikona peňazí (gold) alebo modrého krytálu (mana) hovorí o jeho olde (u hrdinov je to 0 :-).
- ATTACK (ikona meča) - max. hodnota môe by 20 (ak má hrdina túto max. hodnotu, u mu neupgradujte
Offence, ale radej Defence).
- DAMAGE (ikona hviezdy) - max. hodnota môe by 20 (ak má hrdina túto max. hodnotu u mu neupgradujte
Offence, ale radej Defence).
- DEFENSE (ikona títu) - ochrana pred fyzickým útokom, max. 20.
- RESISTANCE (ikona +) - ochrana pred magickým útokom, max. 20.
- HIT POINTS (ikona srdca) - ivot, max. 30.
- MOVE POINTS (ikona L) - pohybové body, max. 50.
- Schopnosti & vlastnosti (napr. Disband, Archery, Block, Strike, Vision
II, atď.) a tlačítka Execute/Close.
Kadý hrdina má úplne vžavo hore dažie doplnkové okno, kde je zobrazená jeho tvár, postava a miesta pre nájdené veci
(napr. meč, tít, pancier, prstene, luk apod.), ktoré dopĺňajú schopnosti & upgradujú hrdinu.
Rozpusti armádu pomocou Disband nieje vežmi múdre, iba ak vežmi súrne potrebujete peniaze v ďalom ahu
(gold) a nejaká slabá jednotka zbytočne spotrebuváva old. Lepie je ju posla do boja i keď
viete, e nemá ance napr. proti súperovmu hrdinovi. Aspoň mu zoberie niečo zo ivota..
Asi ste si vimli, e dos často tu spomínam hrdinov, je to preto, e hrdina je klúčovou postavou k dosiahnutiu víazstva a je ho mono upgradova po dosiahnutí určitých skúseností z boja
(experience). Po dosiahnutí určitých bodov sa zvýi level hrdinu (max. level Hero je 30) a vy si môete vybra 1 z 3 schopností pre Váho hrdinu (upgrade
hero).
Vežkou výhodou je to, e po výhre v danej kampani (campaign) v rámci jednej sféry
(napr. Cosmos, Fire, Water, Life, Air, Earth alebo Death) sa hrdinovia spolu s vodcom
(Merlin) prenáajú - teleportujú do dažieho levelu/kampane. Ich vlastnosti, skúsenosti a aj
veci, ktoré majú, sa taktie prenáajú a to sa to potom bojuje !
Napr. ak máte skupinu (Party) plnú hrdinov a kadým bojom naberajú ďažie Hero
levely, asi budú neporazitežný a touto skupinou zničíte vetky mestá a kampaň vyhráte :-) .
Podobný efekt - neporazitežnos okrídleného hrdinu Kaskara (Draconian
Rogue) spočíva v týchto jeho schopnostiach :
- Kaskar je vo vzduchu a väčina obyčajných vojakov (výnimkou sú
lukostrelci, bojovníci s magickými schopnosami, pavúci a okrídlené
stvorenia) ho nedosiahne.
- Fire Breath (vychŕlenie ohňa z jeho tlamy) spáli po pár ahoch vetkých.
- ak mu pridáte magický Concealment Enchantment (Conceals a Unit in vegetation on any
Terrain) je neviditežný pre väčinu bojovníkov (výnimkou sú bojovníci s magickými schopnosami) a v boji s jediným Kaskarov vyzabíjate v priebehu pár ahov celé skupiny nepriatežov :-)
- ak si trúfate niči plné nepriatežské mestá, ktoré majú aj aktívnu magickú ochranu (peciálne bariéry, vea strielajúca magické
strely), mali by ste ma Kaskara vyieho levelu a riadne upgradnutého a to najmä v oblasti Attack & Damage & Defense & Resistance
(napr.20 :-).
- zmŕtvychvstanie (oivenie) je moné, iba ak má vodca Merlin kúzlo pre vzkriesenie RESURRECTION HERO :-)
4) Oprava a znovupostavenie zbúraného mesta
Oprava a znovupostavenie zbúraného mesta alebo zničenej stavby (Ruined
building) sa dá pomocou záprahového vozu (Pioneer) a to takto :
- chode na zbúranú stavbu a dajte vo vlastnostiach záprahového vozu REBUILD STRUCTURE a potvrďte cez tlačítko
Execute.
- po potvrdení príkazu Rebuild Structure záprahový voz (Pioneer) zmizne.
- po ďažom hracovom ahu (daws) u stojí pôvodné mesto so vetkými svojimi budovami, ktoré predtým malo
(napr. Wizards Towers :-),
- niekedy sa po znovupostavení pri tomto meste objaví nový vzkriesený hrdina, ktorého ak sa dá ihneď kúpte :-).
5) Obrana mesta
Jednoduchá ochrana a ubránenie mesta aj proti nepriatežsky silnejiemu vojsku :
- čo najviac lukostrelcov, bojovníkov s magickými schopnosami alebo takých bojovníkov, čo vedia cez hradby útoči na diažku
(napr. vrhač Darter).
- minimálne drevené hradby, najlepie je, ak máte kamenné hradby a nejakú aktívnu magickú ochranu (peciálne bariéry, vea strielajúca magické
strely).
- nevychádza von z mesta !
- pri napadnutí treba najprv zniči takých bojovníkov, čo vedia prekona hradby
(napr. stvorenia schopné preletie hradby alebo niektorý hrdinovia).
- ak vám v palebnej čiare zavadzia nejaká prekáka (napr. budova, strom), zbytočne
nestrielajte, ale nájdite si na hradbe také miesto, odkiaž je najlepí výhžad.
- v ďažej fázy boja treba pozabíja vetkých, čo chcú prekona vstupnú hradnú bránu.
- ak bola zničená brána, ihneď zablokujte toto miesto nejakým silným bojovníkom - bojuje tam s 1 alebo s 2 nepriatežmi a ostatný nepriatežský bojovníci čakajú, príp. chcú prekona inú bočnú bránu
mesta. To je výhodné pre Vás, lebo máte viac času postriela najmä tých 2 čo chcú ís dnu.
- ak ste mesto ubránili a brána bola zničená, nevadí - v ďažom napadnutí mesta bude automaticky opravená a neporuená :-).
- v prípade, e v meste s hradbami máte na obranu iba 1 slabého bojovníka a útočí silnejia pozemná nepriatežská skupina :-(, ete je anca ubráni mesto remízou (26
round) a to takto : ostaňte dnu v blízkosti zadnej hradnej brány (pokiaž Ti nezničia prednú bránu), potom zadnou bránou uteč von z
mesta, ale ostaň blízko tejto brány. Hlúpy nepriatežia pôjdu síce za tebou, ale okolo mesta :-). Nechaj ich obchádza. V ďažom ahu by hrozilo, e budú u pri tebe, tak jednoducho choď zadnou bránou dnu. Oni nebudú dobýja zadnú bránu, ale pôjdu zase okolo cez dobytú prednú bránu. Tým prejde zase pár ahov a postup zopakujte. Po 26 bojových ahoch hra ukončí boj a vyhlási, e boj ne nerozhodný - remíza a mesto ste ubránili a ostáva vae :-).
6) Prieskum terénu
Pri preskúmavaní (explore) terénu (Surface mapa) môte narazi na :
- podzemné tunely, ktoré vedú do podzemia (Undergroud mapa).
- jaskyne, stromy s dúhou alebo ruiny mesta starej civilizácie (nedá sa poui Rebuild
Structure), u ktorých po dobytí zvyčajne nájdete nejakú vec -
napr. meč, luk, brnenie a pod. a túto vec môte teleportnú Merlinovi alebo hociktorému hrdinovi a tým ich posilňujete a vylepujete
(upgrading :-). Dajte si vak vežký pozor, lebo tieto veci majú vežmi silnú obranu a ak máte slabých bojovníkov, radej sa o to ani nepokúajte.
- kôpka gold, príp.mana - pridá Vám pár desiatok peňazí, príp. mana na kúzlenie. Na začiatku hry to dos pomôe.
- baňa (Mine), mlyn - ihneď obsaďte, lebo Vám prináajú v kadom ahu nové peniaze
(gold).
- peciálne výrastky (Node), ktoré Vám po dobytí prináajú energiu (Power).
- modrý drahokam, ktorý okolo neho vytvorí - zväčí dosah kúzlenia ohraničený preruovanou čiarou vaej farby
(pri hre campaign je to modrá farba).
- teleporter. Na výber sú funkcie Raze (zniči) / Enter (poui). Na začiatku pouívajte
Enter. Ak u máte objavených viac teleportov, cez funkciu Enter by Vás prenieslo
ktoviekam, take niekedy je lepie ukáza hocikde na mape blízko žubovolného teleportu a ono Vás to prenesie najkratou cestou
(viacnásobné teleportovanie) a uetríte pohybové body (Move Points).
- predsunutá hliadková vea (outpost) - plní funkciu výhladne (vision) a má hradby, čo sa dá vyui pri obrane pri napadnutí ak tam máte aspoň 1 lukostrelca apod.
- vozíček na kožajniciach "Production Resources Found" - získate 1 budovu do najbliieho mesta podža výberu ako bonus.
- zničené stavby (Ruined building) - polite tam záprahový voz (Pioneer) na opravu.
- neutrálny bojovníci - ak sa dajú kúpi a máte dostatok peňazí, ihneď ich kúpte. Ak sú nepriatežský, radej ich pozabíjajte, lebo občas plienia a ničia nechránené budovy a objekty ako
napr. Outpost, Mine apod.
7) Okná pod hracou plochou
Pod hracou plochou sa nachádzajú okná s týmito informáciami, prepínačmi, podoknami a funkciami :
- žavé spodné ohno HISTÓRIA UDALOSTÍ, pod ňou aktuálny stav peňazí
(gold), napr. 127 + 310 (income v ďažom ahu) ; modrý krytál (mana),
napr. 150 + 47 ; kúzliace body (Casting points) v tvare napr. 40 / 80
(kožko bodov je k dispozícii na kúzlenie v tomto ahu z max. počtu 80).
- stredné spodné multifunkčné okno, ak je zapnuté 1 tlačidlo s ikonou KNIHA
(Magic Options) obsahuje :
- ACTIVE -> aktívne kúzla (Enchantment-Source-Upkeep).
- WIZARD -> vžavo SPELLS - príprava kúzla z tvojej knihy kúziel
SPELLBOOK, najprv vak treba ma vynájdené kúzla cez Research ...
- v strede obrázok FOTO Merlina a tlačítko Center (ukáe miesto na
mape, kde sa nachádza vodca Merlin).
- vpravo RESEARCH - výskum kúziel, ktoré po vynájdení pridá do
Spellbook, kde sú ikony jednotlivých kúziel a nastavenie kožko pôjde z energie
(Power) do Mana & Research a prepínač RESEARCH SPELLS / RESEARCH
SKILLS.
Výhodou je, e vynájdené kúzla (Spells) aj schopnosti (Skills) spolu s hrdinami
(Heroes) sa prenáajú do dažieho levelu - kampane v rámci jednej sféry
(napr. Cosmos, Fire, Water, Life, Air, Earth alebo Death). Hrdinov môe by i viac ako 4 - žubovožný počet :-).
- POWER -> Power Management Options; Source (zdroj, napr. Air
Node); Power (napr.10) = Research + Mana.
- v pravom dolnom okne je z pod sebou 5 funkčných tlačidiel s ikonami :
- KNIHA (Magic Options) - Spellcasting, Research a Power Management (text vyie).
- KURZOR (Options for the selected Map Object) - vožba pre pre ukázaný objekt na
mape, zruenie výberu je pomocou kliknutia pravým tlačítkom myi.
- KORUNA (Realm Options) - Treasury (krážovská pokladnica, Income &
Upkeep),
Cities (mestá, Name & Race &
Activity),
Heroes (hrdinovia, Name & Health & Hero
level),
Quests (iados, Center / odmietnutie questu
Decline).
- TRÚBA (Diplomatic Options) - Race relations, Messages, Treaties a Trading - Diplomacia užahčuje v niektorých kampaniach cestu k rýchlejiemu víazstvu nad nepriatežmi,
napr. ponúkajte mier (Peace), potom spojenectvo (Alliance) a ak súper bude súhlasi, odokryje sa jeho územie. Spojenec bude Vám pomáha pobi nepriatežov. Spojenectvo nerute i keď o to iada quest - neoplatí sa to.
- OZUBENÉ PREVODOVÉ KOLESÁ (Game options) - Settings, Load, Save
games, Exit.
Popri vyuívaní automatického nahrávania
AUTOSAVE.CSG je múdre si robi aj ZÁLOHA.CSG, lebo niekedy pri strate Merlina a následnom Load z
AUTOSAVE.CSG môe dôjs k chybe ???, kde síce načíta hru, ale bez ivej due :-(.
- úplne vpravo je malá mapa MAP celého územia, kde vetko modré je Vae.
Nad mapou sa dá prepína medzi SURFACE / UNDERGROUND (podzemie). Pod mapou sa nachádzajú 3 funkčné tlačidlá s ikonami :
- [>*] (Selects the next Active Party) - prepína medzi jednotlivými skupinami bojovníkov (klávesa [N]).
- [=] (When flashing, displays any Unread Events) - ak bliká, zobrazuje nejaké nové nečítané
udalosti.
- [V] (End your Turn) - koniec Vaich ahov v tomto dni, umonenie ahov súperovi, ďaží ah, nový deň.
8) Záver
Na záver ete musím upozorni vetkých tých, ktorým hra AGE OF WONDERS 2
"The Wizard's Throne" po dlhom hraní zaplní pamä RAM aj SWAP a hra začne poriadne
"seka" : treba si hru uloi pomocou SAVE a potom ukonči hru a RESTARTova PC. Po novom tarte PC a následnom spustení hry dajte LOAD a hra pôjde plynule. Síce iba pár hodín, ale pomáha aj to :-).
PS: Ak máte problémy so spusením hry, príp. blbne prepínanie [Alt] +
[TAB], radej to nepouívajte, alebo skúste postup opísaný v README.TXT, čo je k
hre.
KONEC.
|